تفریحی ،آموزشی ،دانشگاهی

در باره ما
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لينك روزانه
 
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  باغ های مشهور ایران را بیشتر بشناسیم   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 28
بازدید کل : 227948
تعداد مطالب : 157
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


 


باغ های مشهور ایران را بیشتر بشناسیم

 
 
 
 
 

 


باغـهای باصفا و درختزارها و جویبارها و چشمه سارها از دیرباز مورد دلبستــگی مـا ایرانیـها بوده و مردم این سرزمـین همواره به طبیعت و درخت و گل و سبزه عشق می ورزیدند و شهرهای تاریخی ایران نیز همواره پذیرای حضور باغ در اشکال گوناگون خود بوده‌اند، بطوریکه نحوه حضور و ظهور باغ در شهر دارای ابعاد بسیار متفاوتی است و در هر کجا بسته به محیط، اقلیم و فرهنگ شکل خاصی را پذیرفته است.

از آنجا که گستره باغ ایرانی تنها به تک باغ‌ها خلاصه نمی‌شود و می‌توان ابعاد متفاوتی از حضور این پدیده در زندگی خصوصی و جمعی ایرانیان بر شمرد و از آنجا که مقیاس باغ ایرانی از حیاط کوچکترین خانه‌ها تا مقیاس شهر، پایتخت‌هایی چون اصفهان عهد صفوی جلوه می‌نماید، از این رو جایگاه باغ در شهرهای ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است که با توجه به نزدیکی به نوروز و فصل گشت و گذار در این ایمیل چند نمونه از باغهای تاریخی و مشهور سرزمینمان ایران به شما دوستان پرشیـن استار معرفی می شود.


باغ ارم شیراز


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ ارم شیراز به عنوان مكانی دیدنی و تفریحی مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. شیوه معماری عمارت باغ ارم كه در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژگیهایی كه دارد همچون سایر بناهای همانند آن دوره پیروی از اسلوب معماری زندیه و صفویه است. موقعیت باغ ارم در شمال غربی شیراز در خیابان ارم قرار دارد. به طوری كه از اسناد تاریخی بر می‌آید، این باغ تا سال 1325 ه.ش. در خارج شهر شیراز و در سمت شمال غربی آن واقع بوده و اطراف آن بیابان و رودخانه و سنگلاخ بوده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

با گسترش شهر شیراز، به تدریج این باغ در داخل شهر و در شمال غرب آن قرار گرفت و هم‌ اكنون با گسترش بیشتر شهر شیراز به سمت غرب، این باغ در شمال شهر شیراز قرار گرفته است. باغ ارم از ضلع شمال غربی به بلوار دانشجو (خیابان آسیاب سه‌ تایی)، از شمال شرقی به بلوار ارم و در رأس شمالی به میدان ارم محدود می ‌گردد. این باغ در دامنه كوه آسیاب سه ‌تایی قرار داشته و در حدود 3-2 كیلومتر تا كوه معروف بابا كوهی، در شهر شیراز فاصله دارد.




باغ جهان نمای شیراز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

باغ جهان‌نما یكی از كهن‌ترین باغهای شیراز است و در نزدیكی آرامگاه حافظ كه در دوران گذشته جزء صحرای جعفرآباد و مصلی بوده واقع شده است. در دوره سلسله آل مظفر و آل اینجو این باغ و دشت زیردست حوالی آن سرسبز و بسیار آباد بوده است. به دو دشت جعفرآباد و مصلی كه همواره پوشیده از باغهای جان‌ نواز و روح‌افزا بوده در اشعار حافظ شیرازی اشاره شده است و از صفا و سرسبزی آن سخن به میان آمده است.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ جهان‌نما در هنگام اقامت تیمور گوركانی در شیراز، همچون سایر باغ های نامدار آن دوره مورد توجه واقع شده به طوری كه همانند آن باغ را در اطراف سمرقند هم احداث نموده و آن را جهان ‌نما نامیده بود. باغ جهان‌نمای شیراز در دوره صفویه نیز آباد و با اهمیت بوده است. موقعیت باغ جهان‌نما در ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن) بالاتر از میدان حافظیه در شهر شیراز واقع شده است.





باغ چهل ستون اصفهان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شهر اصفهان به بركت وجود زاینده رود دارای باغهای متعدد و دشتهای سرسبز بوده است. باغ شهر اصفهان از جمله باغ شهرهای ایران و نماینده تجربه‌ای كامل در رابطه با طراحی شهری از حدود 400 سال پیش از آغاز سلطنت صفویان در اصفهان است و باغ چهلستون اصفهان، نمونه‌ای از یك باغ سلطنتی از دوره صفوی است. باغ چهل ستون که بالغ بر 67000 متر مربع مساحت دارد در دوره شاه عباس اول احداث شده و در وسط این باغ عمارت چهل ستون قرار دارد. در زمان شاه عباس دوم در این بنا تغییرات کلی پدید آمد و تالار آینه و تالار هجده ستون و دو اتاق شمالی و جنوبی تالار آینه و ایوان های طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ چهلستون درون شهر اصفهان و در شرق خیابان چهار باغ پایین و جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان واقع شده است. باغ در بستر شهر و در میان سایر باغ‌ها شكل گرفته و به گونه‌ای استقرار یافته بود كه امكان دسترسی به آن از سایر باغ‌ها میسر بوده است. مجموعه‌ای از این باغها كه در امتداد چهارباغ شكل گرفته بودند یكی از شالوده‌های اصفهان عصر صفوی را شكل می‌دادند و نقش باغ چهلستون از این جنبه ممتاز است كه حلقه پیوند دهنده این شالوده و شالوده دیگر شهری یعنی مجموعه نقش جهان بوده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ چهلستون در بستر شهری خود با دیوارهایی از محیط پیرامون خود مجزا گشته و امروزه ارتباط آن با سایر عناصر شهری بسیار محدود گردیده و یا شاید بتوان گفت از بین رفته است. ارتباط میان عناصر عمده شهری (میدان نقش جهان و یا سایر بناهای عمومی تاریخی) هم از نظر عملكردی هم از نظر منظر شهری، درگذشته وجود داشته كه ساختار شهری را به روشنی تعریف می‌نموده است. هم اکنون ارتباط میان میدان نقش جهان و باغ چهلستون دیگر وجود ندارد. درگذشته به كمك فضاهای كوچك سرپوشیده میانی، مانند ورودی‌ها و ملحقات این ارتباط وجود داشته است. باغ چهلستون در گذشته نه تنها در ساختار كلی شهر مفهوم روشنی داشته بلكه خود نیز از نمود و جلوه ویژه‌ای برخوردار بوده است.




باغ عفیف آباد (گلشن) شیراز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ گلشن یكی از باغهای قدیمی شیراز است. این باغ در دوره صفویه از باغهای آباد و مهم شیراز و محل نزول پادشاهان بوده است. یعقوب خان ذوالقدر حكمران فارس در زمان شاه عباس صفوی، در قسمتی از اراضی این باغ قلعه‌ای محكم ساخته و برای بنای این قلعه سنگهای گورستان جعفرآباد و مصلی را به كار برده است. پس از صفویه این قلعه ویـران شد و این باغ، سـال ها رونق و آبادانی خود را از دست داد. در سال 1863م (1284 ه.ق) میرزا علی محمد خان قوام‌الملك عمارت و باغ فعلی را احداث نمود. وی برای آبیاری درختان باغ كاریز لیمك را كه در قصر قمشه بود خریداری كرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

در آن دوره كه معاصر حكومت قاجاریه است، باغ گلشن یكی از زیباترین باغ های شیراز به شمار می ‌رفته است. دور این باغ حصاری از چینه گل كشیده و انواع درختان میوه به جز نارنج و خرمالو در آن كاشته بودند. همچنین خیابان هایی با ردیف درختان سرو و صنوبر و چنار و بید و عرعر و آبشارهای سنگی با آب جاری و دائمی در باغ احداث كرده بودند. در دو جانب آبشارها، گیاهان مرغ و چمن كاشته بودند. حوضی كه در صحن عمارت این باغ بوده بازمانده سالیان ویرانی باغ است.



باغ شاهزاده ماهان كرمان

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

باغ شاهزاده ماهان كرمان یكی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است كه از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره برداری را نموده است. باغ شاهزاده، ماهان در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گردید كه با مرگ وی ساخت باغ ناتمام ماند. محل استقرار این باغ در نزدیكی مقبره شاه نعمت الله ولی در دامنه ارتفاعات جوپار است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

وجود خاك حاصلخیز، آفتاب لازم، وزش باد ملایم و نسیم و بالاخره دسترسی به آب (قنات تیگران) امكان ایجاد باغی در آن مقیاس را در گستره‌ای خشك و بی آب و علف، معجزه گونه فراهم ساخته است. باغ شاهزاده ماهان با وجود همه كیفیتهای طبیعی و مصنوع خود به خاطر دگرگونی شرایط سیاسی و اجتماعی دوران برای مدت طولانی خارج از سكنه و متروك ماند و دچار آسیبهای فراوانی گردید. خرابیهای وارد شده، كلیه قسمت های باغ را شامل می ‌گردید. ویرانی ها شامل بناهای اصلی و همچنین محوطه باغ بوده است. باغسازی و عناصر شكل دهنده باغ نیز (مانند آبراهه‌ها، استخرها، پیاده ‌روها و بالأخره طبیعت گیاهی باغ، نظیر درختان، كرت ها و بسترهای گلكاری) از این گزند در امان نبوده‌اند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ شاهزاده ماهان در فاصله 35 كیلومتری جنوب شرقی شهر كرمان و در فاصله 6 كیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده كرمان، بم در نزدیكی ارتفاعات جوپار بنا گردیده است. این باغ در بستر كویر و در میان ارتفاعات جوپار و پلوار شكل گرفته است. كوههای پربرف جوپار منظر زیبایی در محور اصلی باغ ارائه می دهند كه از ویژگی های خاص این منطقه است. ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد 1850 متر است و با توجه به این كه باغ شاهزاده در دامنه كوه جوپار قرار گرفته، از ارتفاع 2000 متر از سطح دریای آزاد برخوردار است.



باغ نیاوران (مجموعه فرهنگی- تاریخی) تهران

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ نیاوران در شمالی‌ترین نقاط شهر تهران و در دامنه رشته كوه های البرز واقع شده، ارتفاع این منطقه نزدیك به 1800 متر از سطح دریاست. محوطه محصور این مجموعه حدود 12 هكتار است و در مجموع از پوشش گیاهی و فضای سبز مناسبی برخوردار است. وجود اشجار و درختان كهنسال در این مجموعه نشان از قدمت و تاریخ چندین ده ساله آن است. بناهای این باغ متعلق به دوره های قاجار و پهلوی می باشد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران عرصه ای مشجر و محصور به شکل چند وجهی غیر منتظمی به وسعت 122350 متر مربع حدوداً 2/12 هکتار می باشد که سه کاخ (صاحبقرانیه)، (احمدشاهی) و (نیاوران) همراه با تعداد معتنابهی از بناها و فضاهای خدماتی، رفاهی را در میان دارد. از حیث موقعیت مکانی و سابقه استقرار، مجموعه را باید محدوده ای از توابع روستای قدیمی نیاوران محسوب نمود. روستای مذکور اگرچه همزمان با شکل گیری کاخ ییلاقی صاحبقرانیه در مقیاسی محدود رو به آبادانی گذاشت اما همچنان حتی در دوره حکومت پهلوی اول، واجد ساختارهای روستایی بود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تنوع گونه‌های مختلف گیاهی از ویژگی‌های بارز باغ نیاوران محسوب می ‌شود كه عموماً شامل جمعیتی از گیاهان است كه با شرایط محیطی منطقه از سالها قبل سازگار بوده‌اند. تعدادی گونه‌های غیر بومی نیز در مجموعه موجود است كه به تدریج با شرایط محیطی منطقه سازگاری یافته‌اند و زیبایی خاصی به مجموعه بخشیده‌اند و هم اینک منطقه نیاوران که هنوز بخش هایی از چهره اولیه خود را حفظ نموده است همراه با محدوده پیرامونی و مشخصاً مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران، در محدوده ناحیه 4 از منطقه 1 شهرداری تهران قرار دارد.



باغ دولت آباد یزد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در یادگارهای یزد، نوشته ایرج افشار آمده است که مطالعه تواریخ قدیم یزد نشان می دهد که باغ های مهم و بزرگ و زیبا از قدیم ترین ایام در آنجا ساخته می شده و ذکر بسیاری از آنها در آن کتب موجود است. از جمله در تاریخ جدید یزد از سی باغ نام رفته است. ولی افسوس که اثری از هیچکدام از آنها اکنون برجای نیست. باغ دولت آباد یزد از نمونه باغ های بزرگ ایران است که در سال 1160 هجری قمری در دوره زندیه بنا گردیده است. بادگیر مرتفع و زیبای آن با ارتفاع 33 متر از سطح زمین بلندترین بادگیری است که تاکنون شناسایی شده است. این باغ بزرگ یکی از بنیادها و آبادانی های محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ، سر سلسه خاندان خوانین یزد و مرد مقتدر آن عهد است. او ابتدا قناتی با نام دولت آباد ایجاد کرد و سپس از آب آن قنات باغ دولت آباد را به وجود آورد. قنات تاریخی عظیم و مهم دولت آباد دارای قدمتی بیش از دویست سال است که از احداث پنج رشته قنات تشکیل شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباط خاصی كه به دلیل واقع شدن در مركز كشور داشته از روزگاران پیش همواره مورد توجه و دارای جایگاه ویژهای بوده است. استان یزد با شرایط آب و هوایی بیابانی گرم و خشك و مقدار متوسط بارندگی سالانه بین 50 تا 100 میلیمتر، یكی از خشكترین استانهای كشور به شمار میرود. اختلاف دمای شب و روز در این استان بین 9/11 تا 7/20 درجه سانتیگراد متغیر است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باغ دولت آباد یزد با مساحتی بالغ بر 40000 متر مربع از مشهورترین و زیباترین باغهای شهر یزد محسوب میشود. ورودی اصلی باغ در ضلع غربی آن و به سمت بلوار دولت آباد گشوده میشود، ورودی كه هم اكنون مورد استفاده عموم قرار دارد در ضلع جنوبی باغ در كنار رودخانه خشك واقع گردیده است. علاوه بر آن درِ دیگری به خیابان انقلاب راه دارد كه در سمت شمالی مجموعه واقع شده است.
باغ فین کاشان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

شهر كاشان در حاشیه كویر در فاصله 220 كیلومتری جنوب شهر تهران و 86 كیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد بین 940 تا 1130 متر می‌باشد و فین قصبه ای است در بخش مركزی شهرستان كاشان كه دارای دو قسمت جداگانه فین بزرگ و فین كوچك است و بعضی آن را فینین نامند. فین در شش هزار گزی باختر كاشان قرار گرفته است و به واسطه كثرت اشجار و آب و هوای خوب یكی از تفرجگاه های اطراف كاشان است. آب آن از چشمه معروف سلیمانیه و سفیدآب تأمین میشود و طبق نوشته دونالد ویلبر در كتاب باغ های ایرانی و كوشك های آن: "وقتی مسافر به شهر تاریخی كاشان نزدیك می گردد میتواند در سمت راست جاده، باغ فین را با سروهای زیبایش مشاهده كند، با بازدید از این نقطه می توان گفت كه مهمترین نقطه این شهر را دیده است."


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

ناحیه فین یكی از تفرجگاه‌های اطراف كاشان است و می‌توان نسبت ناحیه فین به كاشان را مانند منطقه تجریش به تهران دانست. ناحیه‌ای كه باغ فین در آن قرار گرفته‌است، به نام فین كوچك معروف بوده و در جنوب غربی شهر كاشان قرار دارد. باغ تاریخی فین در منتهی الیه جنوب شرقی جاده فین (خیابان امیركبیر) در شهر كاشان و در مجاورت مظهر چشمه تاریخی سلیمان قرار گرفته‌است. در گذشته در ناحیه فین منظومه‌ای از باغ‌ها وجود داشته كه باغ فین با اهمیت‌ترین و در حقیقت نگین آن منظومه بوده‌است.


|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


تصاویری زیبا و دیدنی از عکاسی سایه ها

 
 
 
 
 



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


تو را اي كهن بــوم و بَــــــــر دوسـت دارم- اخون ثالث

 


ز پوچِ جهان هيــــــــــــــــچ اگر دوست دارم

تو را اي كهن بــوم و بَــــــــــر دوســـــــت دارم

ترا ، اي كهن پيرِ جاويد بُــــــــــــــــــــــــــــــــــرنا

تو را دوســـت دارم ، اگر دوســــــــــــــــــــــــــت دارم

ترا ، اي گرانمايه ، ديرينه ايـــــــــــــــــــــــــــران

تو را اي گرامي گُــــــــــــــــــــــــهر دوست دارم

ترا ، اي كهن زاد بــومِ بــــــــــــــــــــــزرگان

بزرگ آفرين نامـــــــــــــــــور دوست دارم

هنروار انديشه ات رخشــــــــــــــــــــــد و من

هم انديشه ات ، هم هنــــــــــــــــــــر دوست دارم

همه كشتزارانَت ، از ديـــــــــم و فـــــــــــــــــــــاراب

همه دشــت و دَر ، جوي و جَر دوســـــــــــت دارم

كويرت چو دريـــــا و كوهــــــــت چو جنگــــل

همه بــوم و بَــر ، خشك و تَر دوســت دارم

شهيــــدانِ جانبـــاز و فرزانــــه ات را

كه بودند فخر بشر دوســــــــت دارم

به لطفِ نسيـــــــــــمِ سحر روحشان را

چنانچون ز آهن جگر دوســـــــــــــــت دارم

هم افكار پرشورشــــــــــان را ، كه اعصـــــــــــار

از آن گشته زير و زِبَر دوســــــــــــــــــــــــــــت دارم

هم آثارشان را ، چه پـــــــــــــند و چه پيغـــــــــــام

و گر چند سطري خبر دوســــــــــــــــــــــت دارم

من آن جاودانيـــــــــــاد مـــــــردان ، كه بودند

به هر قرن چندين نفر دوســـــــــــــــت دارم

همه شاعــرانِ تو وآثارشــــــــــــــــان را

به پاكي نسيم سحــــــــــــــــــر دوست دارم

ز فـــــردوسـي ، آن كـــاخ افسانه كـــــــافراخت

در آفاق فخر و ظفر دوســـــــــــــــــــــــــــــت دارم

ز خيــــــام ، خشم و خروشــــي كه جاويـــــــــــــــــــــد

كند در دل و جان اثر دوســــــــــــــــــــــــــــت دارم

ز عطــــــــــار ، آن سوز و سوداي پُــــــــر درد

كه انگيزد از جـــــــان شَرَر دوســــــــت دارم

وز آن شيـــفته شمــس ، شــور و شراري

كه جان را كُنَد شعله ور دوســـت دارم

ز سعــدي و از حافــــــــظ و از نظــــــامي

همه شور و شعر و سمر دوســــــــــــــــت دارم

خوشا رشــــــت و گرگــــــــــان و مازنـــــدرانــــــت

كه شان همچو بحر خزر دوســــــــــــــــــــــــــــــت دارم

خوشا حوزه شُرب كـــــــــــارون و اهـــــــــــــــــــــــــــــــواز

كه شيرين ترينش از شِكَر دوســـــــــــــــــــــــــــت دارم

فــري آذرآبـــادگــــــــــــــــان بزرگت

من آن پيـــشــــــگام خطر دوسـت دارم

صفاهــــــــــــــــــان نصف جهان تو را من

فزونتر ز نصف دگر دوســــــــــــــــــــت دارم

خوشا خطه نخبه زاي خـــــــــــــــــــــــــــــراسان

ز جان و دل آن پهنه ور دوســـــــــــــــــــــــــت دارم

زهي شهر شيـــــــــــــــــــــــــــراز جنت طرازت

من آن مهد ذوق و هنر دوســـــــــــــــت دارم

بَر و بوم كُـــــــرد و بلــــــــــوچ ترا چون

درخت نجابت ثمر دوســـــــــــــت دارم

خوشا طرفِ كرمـــــان و مرز جنـــــوبــــت

كه شان خشك و تر ، بحر و بَر دوســــــــت دارم

من افــــــغانِ همريشه مان را كه باغــــــــــــــي ست

به چنگ بتَر از تَتَر دوســـــــــــــــــــــــــــــــــــــت دارم

كهن سُغـــــــــــد و خـــــــــــــوارزم را با كويـــــــرش

كه شان باخت دوده ي قجر دوســــــــــــــــــت دارم

عــــــــــراق و خليـــــــــج تو را چون وَراَزورد

كه ديوار چين راست در ، دوســـــــــــت دارم

هم ارّان و قفقــــــــــاز ديـرينـــــه مان را

چو پوري سراي پـــــــــــــــــدر دوست دارم

چو ديروزِ افسانه ، فرداي رويــــــــــــــــــــات

به جان اين يك و آن دگر دوســـــــــــــــــــت دارم

هم افسانـــــــــــه ات را ، كه خوشتــــــــــــر ز طفلان

برويانَدَم بال و پَـــــــــــــــــــــر ، دوســت دارم

هم آفاقِ روياييت را ، كه جاويــــــــــــــــــــد

در آفاقِ رويا سفر دوســــــــــــــــــت دارم

چو رويــــا و افســـانه ، ديروز و فردات

به جاي خود اين هر دو سر دوســــــــت دارم

تـــــــــــــــــو در اوج بودي  ،  به معنا و صورت

من آن اوجِ قدر و خطر دوســــــــــــــــــــــــــــت دارم

دگر باره بَــــــــــــــــــــــــــــــــرشو به اوجِ معاني

كه ت اين تازه رنگ و صُوَر دوســـــــــــت دارم

نَـه شـرقي ، نه غـربي ، نه تازي شــدن را

براي تـــو ، اي بــــــوم و بَــــــــــر دوست دارم

جهـان تا جهـان است ، پيـــــــــــــــــــــــــــروز باشي

برومنــــد و بيـــــــــــــــــدار و بهـــــــــــــــــروز باشــــــي

 

 

 


|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


باتری تیسفون افتخار امپراتوران اشکانی


 
 
 
 
 
باتری تیسفون
 
در سال ۱۳۳۰ خورشیدی، باستان شناس آلمانی ویلهلم کونیک و همکارانش در نزدیکی تیسفون ابزارهایی از دوران اشکانیان را یافتند.

پس از بررسی معلوم شد که این ابزارها پیل‌های الکتریکی هستند که به دست
ایرانیان در دوران اشکانیان ساخته شده و به کار برده می‌شده‌اند.
 او این پیل‌های تیسفون را Bagdad Battery نامید.

اکتشاف این اختراع ایرانیان به اندازه‌ای تعجب و شگفتی جهانیان را بر انگیخت که حتی برخی از دانشمندان اروپایی و امریکایی این اختراع ایرانیان را به موجودات
فضایی و ساکنان فراهوشمند سیارات دیگر که با بشقاب‌های پرنده و کشتی‌های فضایی به زمین آمده‌ بودند، نسبت دادند، و آن را فراتر از دانش اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی دانستند.
 برای ایشان پذیرفتنی نبود که ایرانیان ۱۵۰۰ سال پیش از
گالوای ایتالیایی(۱۷۸۶ میلادی) پیل الکتریکی را اختراع نموده باشند.
 
باتری بغداد.jpg
http://bits.wikimedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png
 
یونانیان و مصریان با الکتریسیته ساکن آشنایی داشتند.

پارتیها (اشکانیان) در تیسفون در فاصله سالهای ۲۵۰ق.م تا ۲۲۴ پ.م. باتری الکتریکی ساختند.
شرکت جنرال الکتریک این باتریها را شبیه سازی کرده است
 
باتری بغداد 2 .jpg
http://bits.wikimedia.org/skins-1.5/common/images/magnify-clip.png
۲۰۰۰ سال پیش از اینکه کنت ولتا الکترودهای مشهور خود را به پای قورباغه متصل کند، باتری الکتریکی مورد استفاده ی پارتیان (اشکانیان) بوده. این باتریها به باتری‌های تیسفون مشهورند.

با روش “تعیین عمر کربنی (
Radiocarbon dating)
”دریافتند که قدمت این پیل‌ها به 200 پ.م. می رسد.
 این پیلها دارای بدنه ی بیرونی از جنس ارتن ور بوده که حاوی میله ای آهنی است و به وسیله ی بخشی از بدنه ی مسی (میله ی آهنی درون استوانه ی مسی) ایزوله شده است.
 زمانی که درون محفظه با محلولی الکترولیت مانند آبلیمو پر شود، این وسیله جریان الکتریکی خفیفی تولید می کند. آزمایش‌های بعدی نشان داد که این وسیله ممکن است برای آبکاری جواهرات به کار می رفته

در سال
۱۹۳۸ باستان شناس آلمانی ویلهلم کونیگ که در آن زمان اداره ی موزه ی تیسفون را به عهده داشت، در زیر زمین این موزه به جعبه ای برخورد که شیئ (اشیا) عجیبی در خود داشت.

او پس از تحقیقاتی به این نتیجه رسید که این وسیله شبیه یک باتری مدرن است.
 او در مقاله ای این مطلب را منتشر کرد و از این وسیله با عنوان باتری باستانی یاد کرد که برای آبکاری و انتقال لایه ای از طلا یا نقره از سطحی به سطح دیگر به کار می رفته.
 
وی همچنین این تئوری را مطرح کرد که احتمالا با اتصال چند باتری باستانی قادر بودند که (ولتاژ) خروجی بیشتری تولید کنند. ویلارد گری (Willard Gray)، یک مهندس برق شرکت جنرال الکتریک در ایالت ماساچوست، پس از مطالعه ی مقاله ی کونیگ تصمیم گرفت این باتری را بازسازی کند.
 زمانی که او درون کوزه ی سفالین را با آب انگور، سرکه یا محلول سولفات مس پر کرد موفق به تولید ولتاژ حدود 1.5 تا 2 ولت شد.

در 1978 دکتر اگبرشت مصر شناس مشهور نمونه ای از باتریهای تیسفون را بازسازی کرد و آن را با آب انگور پر نمود و توانست ولتاژ 0.87 ولت تولید کند که از آن برای طلاکاری یک پیکره ی نقره ای استفاده کرد.

 او از این آزمایش نتیجه گرفت که بسیاری از اشیای باستانی که در موزه‌ها به عنوان طلا در نظر گرفته می شوند ممکن است نقره هایی باشند که آب طلا داده شده اند.

 نمونه‌های بیشتری از این باتری‌های باستانی در سال 1999 توسط دانشجویان دکتر
Marjorie Senechal، استاد ریاضیات و تاریخ علم در Smith College ماساچوست، ساخته شد.

آنها با پر کردن کوزه ی آن با سرکه قادر به تولید ولتاژ 1.1 ولت بودند.

علاوه بر تئوری استفاده از این باتریها برای آبکاری فلزات، تئوری‌های دیگری مبنی بر استفاده ی پزشکی یا موارد دیگر داده شده
ایرانیان از این پیل‌های الکتریکی جریان برق تولید می‌کردند و از آن برای آبکاری اشیا زینتی سود می‌جستند.

 اما در پهنه دریانوردی ایرانیان از این اختراع جهت آبکاری ابزارهای آهنی در کشتی و جلوگیری از زنگ زدن و تخریب آنها استفاده می‌کردند.





|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


بهترین عکس های فضایی در سال 2010

MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 
MHR
MHR@SABAMAIL.COM
WWW.IRANMHR.TK
http://groups.google.com/group/mhr-co?hl=fa
 
 

|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


قلعه رودخان
 
قلعه رودخان يا قلعه حسام نام قلعه‌اي تاريخي در 20 کيلومتري جنوب غربي شهر فومن در استان گيلان است.
 برخي از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانيان (؟)دانسته‌اند.
 اين قلعه با2.6 هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستاي رودخان قرار دارد.
 ديوار قلعه 1500متر طول دارد و در آن 65 برج و بارو قرار گرفته شده‌است
 
 

 

 


|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


به بهانه زادروز چارلی چاپلین
 
 
 
 
 



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


سر چارلز اسپنسر چاپلین (Sir Charles Spencer Chaplin) در 16 آوریل سال 1889 (122 سال پیش) در لندن به دنیا آمد. چارلی مهمترین و تاثیرگذارترین شاگرد مك سنت و فرزند یك نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی به نام جرالدین چاپلین بود. والدین چاپلین هر دو هنرمندانی در سالن بزرگ شهر لندن بودند و هر دو بازیگر و آوازه‌خوان، اما پیش از آنكه وی 3 ساله شود از هم جدا شدند.

چارلی آواز خواندن را از مادرش آموخت. بعدها مادرش دچار بیماری روانی می‌شود و در یك آسایشگاه در حوالی لندن بستری می‌شود. اما پدرش زمانی كه چارلی ۱۲ ساله بود، فوت شد. زمانی كه مادرش در یكی از اجراهای زنده تئاتر كه برای سربازان اجرا می‌شد، جسمی به سر وی برخورد كرد و آسیب دید، چارلی 5 ساله روی صحنه رفت و تماشاچیان عصبانی را با خواندن آهنگی سرگرم و آرام كرد. با بستری شدن مادر، چارلی و برادرش رابطهٔ عمیق تری پیدا كردند و هر دو با استعداد بالایی كه داشتند در همین سالن قدیمی كه پدر و مادرشان در آن كار می‌كردند، مشغول به كار شدند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


چاپلین در سال 1910 به آمریكا رفت و با برادرانش استودیو چاپلین را تاسیس كردند. در سال ۱۹۲۸ مادر چاپلین، درست در زمانی كه ۷ سال از انتقال وی توسط پسران به هالیوود می‌گذشت، از دنیا رفت. بعدها چارلی از وجود برادری ناتنی از سمت مادر آگاه ‌شد به نام ویلر دریدن كه این برادر نیز به مابقی برادران در هالیوود و استودیو چاپلین ‌پیوست. چاپلین یهودی‌زاده فقیری بود كه دوران كودكی را در دشواری و تنگدستی گذراند و در نخستین سال‌های شكوفایی سینما در امریكا، با تكیه بر خلاقیت و استعداد خود به اوج شهرت رسید.

در سال ۱۹۱۳ بازی چاپلین در آمریكا مورد توجه یكی از فیلمسازان قرار می‌گیرد و از آن پس با شركت فیلمسازی كی استون همكاری می‌كند. وی نخستین فیلمش را با نام ساختن یك زندگی كه فیلم كمدی بود در سال ۱۹۱۴ آغاز كرد. در این كمپانی و با این فیلم چاپلین به شهرت رسید. به تدریج چاپلین به محبوب‌ترین هنرمند تاریخ سینما تبدیل شد و تهیه‌كنندگی آثارش را نیز بر عهده گرفت.

در 1913، هنگامی كه با دستمزد 150 دلار در هفته در كمپانی كی استون استخدام شد، یك بازیگر سیار نمایش‌های وودویل امریكایی بود. در نخستین فیلمی كه به نام در تلاش معاش (1914) برای مك سنت بازی كرد، نقش یك شیك پوش تیپیك انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش، مخمصه غریب مبیل 1914، كاركتر یك ولگرد كوچولو را معرفی كرد؛ كاركتری كه بعدها او را شهره آفاق ساخت و به یك نماد جهانی سینمایی از یك فرد عامی در دوران ما بدل كرد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 
چاپلین در كمپانی كی استون در 34 فیلم كوتاه و 6 حلقه‌ای داستانی با عنوان رمانس ناكام تیلی (1914) به كارگردانی مك سنت بازی كرد و كاراكتر این دلقك ریزنقش محزون را به تدریج پرورش داد. شخصیتی با كفشهایی كه برایش بزرگ بودند، شلواری گشاد و كتی تنگ كه كلاه لبه‌دار دربی بر سر می گذاشت. شخصیت پردازی درخشان او، همراه با حركات پانتومیم كه چارلی تبحر بی‌مانندی در آن داشت، از ولگرد كوچولو انسانی ساخت كه با جهان پیرامون خود به كلی بیگانه است.

از جمله مشهورترین فیلمهایی كه چاپلین در كمپانی اسانی ساخت، می‌توان به ولگرد، شغل، بانك، شبی در نمایش اشاره كرد. این فیلم‌ها در سال 1915 ساخته شدند. این فیلم‌ها چندان مورد استقبال قرار گرفتند كه چارلی سال بعد درخواست هفته‌ای 10 هزار دلار به اضافه پیش پرداختی معادل 150000 دلاری پس از امضای قرارداد برای ساختن 12 فیلم برای كمپانی میوچوال را كرد.


 
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


 
معروف‌ترین فیلم‌های چاپلین در كمپانی میوچوال عبارتند از: بازرس فرودگاه (1916)، مامور آتش نشانی (1916)، ساعت یك صبح (1916)، سر سره بازی (1916)، سمساری (1916)، خیابان اوباش (1917)، مهاجر (1917)، ماجراجو (1917).

چاپلین در سال ۱۹۱۹ به همراهی تعدادی از دوستان سینمایی‌اش اتحادیه سینماگران را تاسیس كرد. آن زمان این فرصت برای او پدید آمده بود تا پس از سالها، به دلمشغولی‌های خود بپردازد و فارغ از نظام مافیایی حاكم بر هالیوود، حرف دل خویش را به زبان تصویر بیان كند.

بسیاری چارلی چاپلین را تنها یك كمدین موفق می‌دانند حال آنكه او در طول زندگانی خود در زمینه موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داد. ساخت موسیقی فیلم كار عادی وی بود و توانست در مجموع موسیقی 23 فیلم را به پایان برساند. موسیقی فیلم لایم لایت ساخته چاپلین در سال 1972 برنده جایزه اسكار شد.

شخصیت چاپلین بیشتر به عنوان "آواره" شهرت یافت كه در زبانهای مختلف دنیا مفهومی به مانند فردی ولگرد با رفتارهای پیچیده اما بزرگ منشانه داشت. در سال ۱۹۱۵ چاپلین با یك كمپانی تازه قرارداد بست و مشغول ساخت فیلم‌های بلندتری شد.


 
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


 
در سال ۱۹۱۶ كمپانی فیلم موچوال مبلغ ۶۷۰ هزار دلار با چاپلین قرارداد بست و در مدت ۱۸ ماه وی ۱۲ فیلم بلندمدت كمدی برای آنها ساخت كه در این نوع از ویژگی ممتازی در تاریخ سینما برخوردار بودند. در واقع تمام فیلم‌های كه در این كمپانی ساخته شد، به یك اثر كلاسیك سینمای كمدی تبدیل شدند.

در پایان این سالها آمریكا وارد جنگ جهانی شد و چاپلین دورهٔ جدیدی از سینمای خود را با دوستانی آغاز كرد. از سال ۱۹۱۸ چاپلین در استودیو خود مشغول به كار شد. تمام فیلمهای پیشین دوباره ویرایش و كات شدند و در سال‌های مختلف موسیقی و تدوین جدید صورت گرفت.

دیكتاتور بزرگ نخستین فیلم كاملا ناطق چاپلین بود كه در اوضاع نابسامان جهانی در دهه 40، اثری ضد نازی بود. این فیلم در مورد دیكتاتوری اروپایی و در واقع تاریخچه زندگی آدنوید هینكل، دیكتاتور كشور خیالی تامانیا است كه دست به كشتار یهودی‌ها می‌زند و اروپا را درگیر جنگ می‌كند.

برخی این فیلم را نپسندیدند و برخی جنبه سیاسی آن را جدی و برخی آن را به قدر كافی جدی نگرفتند. با این حال این فیلم از نظر تجاری محبوبیت فراوانی پیدا كرد و چاپلین را همچنان به عنوان یك ستاره در اوج نگاه داشت. سرانجام، سر چارلز اسپنسر چاپلین، اسطوره سینمای صامت (1889- 1977)، 25 دسامبر سال 1977 در سن 88 سالگی درگذشت.


 
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


برخی از افتخارات چارلی چاپلین:


برنده جایزه اسكار بهترین موسیقی اورجینال برای فیلم لایم لایت در سال ۱۹۷۳
نامزد دریافت جایزه اسكار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم دیكتاتور بزرگ در سال ۱۹۴۱
نامزد دریافت جایزه اسكار در رشته بهترین فیلم نامه اورجینال برای فیلم موسیو وردو در سال ۱۹۴۸
دریافت جایزه اسكار بهترین دستاورد هنری برای فیلم سیرك در سال ۱۹۲۹
دریافت جایزه افتخاری یك عمر فعالیت هنری در سال ۱۹۷۲
برنده جایزه افتخاری شیر طلایی از جشنواره ونیز در سال ۱۹۷۲

برخی از فیلم‌های چارلی چاپلین:


آتش‌نشان، ماجراجو، یك زندگی سگی، پسر بچه، دیكتاتور بزرگ، سیرك، شهر نورانی می‌شود، عصر جدید، مغازه وسیقه گذاری، دریا، غریبه، یك زن، بانك، سرسره بازی، خیابان آرام ...


نمایی از برخی فیلم‌های كمدی چارلی چاپلین


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


چارلی چاپلین، در كنار گاندی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


چارلی چاپلین، در كنار آلبرت اینشتین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org




 

بدون شك چارلی چاپلین یكی از بزرگترین و بیادماندنی ترین شخصیت های كمدی جهان به شمار می آید.

بازیگری كه چه در دوران صامت سینما و در چه بعد از آن ؛ توانست با فیلم های درخشانش نام خود را
برای همیشه در دنیای هنر ثبت كند.

http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695491.jpg


بسیاری چارلی چاپلین را تنها یك كمدین موفق می دانند حال آنكه او در طول زندگانی خود در زمینه موسیقی نیز استعداد فراوانی از خود نشان داد. ساخت موسیقی فیلم كار عادی وی بود و توانست در مجموع موسیقی 23 فیلم را به پایان برساند. در توانایی ساخت موسیقی چاپلین همین بس كه موسیقی فیلم لایم لایت ساخته چالین در سال 1972 برنده جایزه اسكار شد.

چارلی اسپنسر چاپلین مهمترین و تاثیرگذارترین شاگرد مك سنت و فرزند یك نمایشگر تالارهای محلی موسیقی انگلیسی به نام جرالدین چاپلین (بازیگر)، كودكی خود را در صحنه های سرگرم كننده تفریحی گذرانده بود. تصویر او از جهان، همچون چارلز دیكنز و د.و.گریفیث، كه شباهت زیادی به هر دو داشت، با هر فقیر و تنگدستی دوران خردسالی و جوانی رنگ آمیزی شده بود و در طول عمر همدردی عمیق خود را نسبت به تنگدستان حفظ كرد.

در 1913، هنگامی كه با دستمزد صد و پنجاه دلار در هفته در كمپانی كی استون استخدام شد، یك بازیگر سیار نمایشهای وودویل امریكایی بود. در نخستین فیلمی كه به نام در تلاش معاش (1914) برای مك سنت بازی كرد، نقش یك شیك پوش تیپیك انگلیسی به او محول شد، اما با فیلم دومش، مخمصه ی غریب مبیل (1914) كاركتر و هیات ظاهری یك ولگرد كوچولو را معرفی كرد؛ كاركتری كه بعدها اورا شهره ی آفاق ساخت و به یك نماد جهانی سینمایی از یك فرد عامی در دوران ما بدل كرد.

چاپلین در كمپانی كی استون در سی و چهار فیلم كوتاه و شش حلقه یی داستانی با عنوان رمانس ناكام تیلی (1914) به كارگردانی مك سنت بازی كرد و كاراكتر این دلقك ریزنقش محزون را به تدریج پرورش داد؛ شخصی با كفشهایی كه برایش بزرگ بودند، شلواری گشاد و كتی تنگ كه كلاه لبه دار دربی بر سر می گذاشت. اما قریحه ی چاپلین برای سبك ظریفتری ساخته شده بود و نه كمدی هایی با ضرباهنگ دیوانه وار كی استون، بنابرین در 1915 قراردادی برای ساختن چهارده فیلم كوتاه دو حلقه یی با كمپانی اسانی، با دستمزد هفته یی 1250 دلار، كه در آن زمان دستمزد كلانی بود، بست او این فیلمها و فیلمهای بعدی خود را، جلای بیشتری داد.


http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695494.jpg

 http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695497.jpg


شخصیت پردازی درخشان او، همراه با حركات پانتومیم كه چارلی تبحر بی مانندی در آن داشت، از ولگرد كوچولو انسانی ساخت كه با جهان پیرامون خود بكلی بیگانه است بهترین فیلمهایی كه چاپلین در كمپانی اسانی ساخت: ولگرد ،شغل ، بانك ، شبی در نمایش. این فیلمها را در سال 1915 ساخت. این فیلمها چندان مورد استقبال قرار گرفتند كه سال بعد در خواست هفته ای ده هزار دلار به اضافه پیش پرداختی معادل 150000 دلاری پس از امضای قرارداد برای ساختن 12 فیلم برای كمپانی میو چوال را كرد.

بهترین فیلمهای او در كمپانی میوچوال عبارتنداز: بازرس فرودگاه 1916، مامور آتش نشانی 1916، ساعت یك صبح 1916، سر سره بازی 1916، سمساری 1916، خیابان اوباش 1917، مهاجر 1917، ماجراجو 1917، چارلی از این فیلمها آثاری به یاد ماندنی به وجود آورد. همچنین اورا به شهرت جهانی رساند و برای اولین بار استعداد درخشانش را آشكار كردند.

هجویه یی از مردم بسیار فقیر در مقابل مردم بسیار غنی؛ ضعف در مقابل قوی، كه چاپلین رانزد مردم نزد مردم فقیر عزیز كرد و بلعكس. به طور مثال در فیلم مهاجر؛ دورویی آمریكایها نسبت به مهاجران و بی رحمی مسولان ادارهای مهاجرت رانشان می دهد.به محض رسیدن كشتی (چارلی چاپلین) به آیلند او با غرور و امید به مجسمه ی آزادی نگاه میكند و نوشته ای ظاهر می شود : سرزمین آزادی، بلافاصله نمایی از پلیسهای مرزی نیویورك را می بینیم كه عده زیادی از مهاجران را همچون گله گوسفند به پیش می رانند.در نمای بعدی چارلی نیم نگاه دیگری به مجسمه آزادی می افكند، اما این بار مشكوك و حتی تحقیر آمیز.


http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695495.jpg


صحنه ای از فیلم جویندگان طلا چاپلین تا جونِ 1917 اعتبار زیادی كسب كرده بود این بود كه یك قرارداد یك میلیون دلاری از فرست نشنال به او پیشنهاد شد شد تا هشت فیلم به طول دلخواه برای این كمپانی بسازد. این معامله به او امكان داد تا استودیویی برای خود بنا كند و تمام فیلمهایش را تا سال 1952 رادر آنجا بسازد (این سالی بود كه چاپلین آمریكا را ترك كرد.)

موفقترین اقدام چارلی در فرست نشنال كارگردانی اولین فیلم بلند او (پسر بچه 1921) بود . این فیلم زندگینامه ای كمدی و ماجرای بیكاری است كه به پسر بچه ای فقیر از محله فقیر نشین دل می بندد (نقش پسر بچه را جكی كوگان اجرا كرد كه پنج سال بیشتر نداشت و او را به شهرت جهانی رساند). فیلم پسر بچه در جهان غوغایی به پا كرد كه بیش از 2.5 میلیون دلار نصیب تهیه كنندگان آن كرد.

بعد از اتمام قراردادش با فرست نشنال آزاد شد تا از طریق كمپانی یونایتد آرتیست ادامه كار دهد، این كمپانی كمپانی بود كه (توسط چارلی چاپلین، مری پینكفورد، داگلاس فیربنكس و دیوید واركر گریفیث تاسیس شده بود كه فیلمهای خود را از طریق آن پخش كنند. یونایتد آرتیست یك كمپانی تولید فیلم نبود، بلكه كمپانی مستقلی بود كه فیلمهای كمپانیهای مستقل را پخش می كرد).

صحنه ای از فیلم ولگرد نخستین فیلم او در یونایتد آرتیست زن پاریسی 1923 بود. این فیلم یك درام تقدیر استادانه است و كنایه های ظریفش فیلمسازانی همچون ارنست لوبیچ و رنه كلر را تحت تاثیر خود قرار داد. فیلم بعدی آن (جویندگان طلا 1925) كه بار دیگر به نقش مركزی ولگرد كوچولو بازگشت. جو یندگان طلا در پس زمینه ای هجوم برای كشف طلا در منطقه كلندایك در 1898 فیلم برداری شد و موفق شد فضای دشوار ، سرشار از گرسنگی وحرص و آز میان سه گروه معدن دار برای كسب حقوق حفاری را به نمایش گذارد.


http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695499.jpg


جویندگان طلا شاخص ترین اثر چارلی چاپلین بود كه هنوز هم مانند سال 1925 مورد علاقه مردم است. چاپلین شخصاً آن را بر دیگر فیلمهایش ترجیح می داد. در فیلم بعدی خود به نام سیرك 1928، آن ولگرد كوچولو به فكر دلقك شدن می افتد.

فیلمی صامت با ساختاری زیبا كه در جریان ناطق شدن سینما ساخته شد و درمراسم اُسكار همان سال (1929) در رشته های: بهترین فیلمنامه، بازیگری، كارگردانی و بهترین فیلم (تهیه كنندگی) را برد و این اُسكار ها را به فیلم خود تخصیص داد. چالین در جریان ساختن این فیلم درگیر دادگاه طلاق از همسر دومش بود و متهم به اهانت از جانب اخلال گرایان مذهبی بود چنان كه نزدیك بود خودكشی كند.


http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695496.jpg


زندگی نامه و حوادث مهم زندگی الی مرگ او
· بتاریخ 16 اپریل 1889 درلندن متولد شد.
· برای اولین باردرسال 1896 به سن هفت سالگی روی استیج ظاهرگردید.
· درسال1908 به یكی از محبوبترین بازیگران انگلستان مبدل گردید.
· درسال 1910 برای اولین بار به امریكا رفت.
· درسال 1913 به هالییوود رفت و اولین فلمش را ساخت و درسال اول اقامتش درهالییوود جمعاً 35 فلم كامیدی ساخت كه كركترآدم كج پا با كلاه شپو، بروت مخصوص، بوت های كلان و مسخره، گشتارخاص و پتلون فراخ را به علاقه مندان معرفی نمود.
· درسال 1915 با ( ایسینی استودیوز) شروع به كاركرد و دریك سال 14 فلم ساخت.
· درسال 1916 با شركت ( Mutual Films) كاركرد و درظرف یكسال 670000 دالركماهی نمود.
· درسال 1917 با ( ملدرید هیریس) ازدواج نمود ( كه درسال 1920 ازهمدیگرجداشدند.) درآن سال با شركت
 (First National)  با عقد قرارداد یك میلیون دالری شروع به كاركرد  وهشت فلم را درظرف یك سال ساخت، كه درآنها نویسنده، تهیه كننده، كارگردان و هنرپیشه بود، درحقیقت همه كاره آن فلم ها خود چاپلین بود.
· درسال 1919 ( شركت یونایتید آرتیست) را بنیان گذاری كرد.
· درسال 1921 سفری به اروپا داشت كه با استقبال گرم مردم روبروشد.
· درسال 1924 با ( لیتا گری (Lita Grey ازدواج نمود.
· دربین سالهای 1925 الی 1931 بهترین فلم های خود را بنام های (Gold Rush) یا " ازپس طلا" ، ( The Circus)  یا سركس، و ( The City Lights)  یا چراغ های شهرساخت. چارلی الی سال 1936 درهیچیك از فلمهای خود حرف نزد و همین یكی از ویژگی های برجسته كركتروی بود و بالاخره در فلم ( The Modern Times)  یا زمان مدرن فقط یك بیت خواند.
· درسال 1936 با ( پلیتی گودارد) ازدواج نمود كه درسال 1942 ازهم جدا شدند.
· درسال 1943 با ( اونا اونیویل) ازدواج نمود. با آنكه ازسال 1913 الی سال 1952 درهالییوود آمریكا بود، اما هرگز تابعیت آمریكا را نپذیرفت.
· درسال 1952 به سویس رفت و كم كم درآمریكا ازمحبوبیت وی كاسته شد، و آنهم بخاطرانگیزه ها وعقاید سیاسی ای كه داشت.
· درسال 1957 دوباره به انگلستان رفت و فلم ( The king in New York)  را ساخت كه درآمریكا به نمایش درنیامد. فلم ( Countess from Hong Kong)  را نیز همراه با صوفیا لورین ساخت.
· درسال 1972 به هالییوود بازگشت و یك جایزه اسكارافتخاری به وی اهدا گردید.
· درسال 1975 به لندن رفت و ملكه وی را لقب افتخارداد.
· بالاخره چاپلین در25 دسامبر1977 در " وی وی" سویس درگذشت و در" كروسیر" سویس به خاك سپرده شد.


http://www.1.200ax.com/upload_pic/1269695492.jpg


|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


عکسهای برگزیده

 

 
منتخب عکس
های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com/

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com/

منتخب عکس های
دیدنی
پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com/

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی
پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب
عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی
پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس
های
دیدنی
پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب
عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب
عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس
های
دیدنی
پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی
پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب
عکس های دیدنی
پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب
عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های
دیدنی پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس
های
دیدنی
پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان
2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب
عکس های دیدنی
پرندگان 2010
http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010 http://bamazeh.com

منتخب عکس های دیدنی پرندگان 2010
http://bamazeh.com
 
 

|

نوشته شده در سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


نفس باد صبا

 

نفس باد صبا آفت جان خواهد شد                        عید می آید و اجناس گران خواهد شد

 

قیمت میوه و شیرینی و آجیل و لباس                  باز سرویس گر فک و دهان خواهد شد

 

همسرم چند ورق لیست به من خواهد داد                و سرا پای وجودم نگران خواهد شد

 

می زنم ساز مخالف دو سه روزی اما              عاقبت هرچه که او گفت همان خواهد شد

 

می رسد مرحله ی سخت و نفس گیر خرید                 نوبت گند ترین کار جهان خواهد شد

 

کل عیدی و حقوقم به شبی خواهد رفت                   بر سر جیب بغل ،فاتحه خوان باید شد

 

یک الف آدم و یک عائله آنهم پر خرج              وقت فرسودن اعصاب و روان خواهد شد

پول را با علف خرس یکی می دانند                    فکر کردید که منطق سرشان خواهد شد

هانیه نعره بر آرد که ندارم مانتو                            کامران از پی او تیز دوان خواهد شد

که پدر کفش و کت و پیرهنی می خواهم               بعد از او نسترنم مرثیه خوان خواهد شد

سام هم لنگه ی جوراب به پا می گوید               شستم از پنجه اش امسال عیان خواهد شد

قیمت پسته به قلب من ِآسیب پذیر                         باز هم وای که آسیب رسان خواهد شد

زیر بازارچه با قیمت ماهی یا گوشت                     آسمان دور سرم پُر دَ وَران خواهد شد

مغز گردو شده مانند طلا مثقا لی                        مغزم از قیمت آن سوت کشان خواهد شد

 

کمرم گشت که در خانه تکانی سرویس                   حالیا نوبت این فک و دهان خواهد شد

--


|

نوشته شده در یک شنبه 21 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


ریشه چند اصطلاح عامیانه
 
 
 

 

 

 

زپرتي :
واژة روسي
Zeperti به معني زنداني است و استفاده از آن يادگار زمان قزاق‌هاي روسي در ايران است. در آن دوران هرگاه سربازي به زندان مي‌افتاد ديگران مي‌گفتند يارو زپرتي شد و اين واژه کم کم اين معني را به خود گرفت که کار و بار کسي خراب شده و اوضاعش به هم ريخته است.

هشلهف
:
مردم براي بيان اين نظر که واگفت (تلفظ) برخي از
واژه‌ها يا عبارات از يک زبان بيگانه تا چه اندازه مي‌تواند نازيبا و نچسب باشد، جملة انگليسيI shall have به معني من خواهم داشت را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگويند ببينيد واگويي اين عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون ديگر اين واژة مسخره آميز را براي هر واژة عبارت نچسب و نامفهوم ديگر نيز (چه فارسي و چه بيگانه) به کار مي‌برند.


چُسان فسان
:
از واژة روسي
Cossani Fossani به معني آرايش شده و شيک پوشيده گرفته شده است.

شر و ور
:
از واژة فرانسوي
Charivari به معني همهمه، هياهو و سرو صدا گرفته شده است.

اسكناس
:
از واژة روسي
Assignatsia که خود از واژة فرانسوي Assignat به معني برگة داراي ضمانت گرفته شده است.

فکسني
:
از واژة روسي
Fkussni به معناي بامزه گرفته شده است و به کنايه و واژگونه به معناي بيخود و مزخرف به کار برده شده است.

نخاله
:
يادگار سربازخانه‌هاي قزاق‌هاي روسي در ايران است که
به زبان روسي به آدم بي ادب و گستاخ مي‌گفتند Nakhal و مردم از آن براي اشاره به چيز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کرده‌اند.



|

نوشته شده در شنبه 20 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


تصاویر کم نظیر از دنیای زیبا و دل انگیز

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

تصاویر کم نظیر از طبيعت زیبا و دل انگیز

مجموعه عكس هايي بسيار زيبا و كم نظير از دنياي وسيع و زيبا



تصاویر کم نظیر از دنیای زیبا و دل انگیز



.





__________________







|

نوشته شده در پنج شنبه 18 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


تغییرات شگفت انگیز و جالب در شهرهای مختلف

 

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

تغییرات شگفت انگیز و جالب در شهرهای مختلف

عكس هايي بسيار جالب از تفاوت گذشته و حال شهر هاي بزرگ جهان



تهران سال 1930 و هم اکنون






دبی ، امارات متحده عربی در سال 1990



سال 2011






Fortaleza, Brazil فورتالزا ، برزیل در در طول دهه ، 70



سال 2011






توکیو پس از جنگ ، 1945



سال 2011






سئول در سال 1961



سال 2011





ملبورن در سال 1920



سال 2011





مرکز شهر آتلانتا در سال 1960



سال 2007





جاکارتا در سال 1960



سال 2005





فیلیپین در سال 1980



سال 2004





منهتن در سال1931



در سال 2003





آتن در سال 1860



سال 2008





لندن 1997



سال 2008





چین لان جو سال 1980



سال 2008






شانگهای 1990



سال 2008





هنگ کنگ 1970



سال 2007







مسکو 2004



سال 2007





شبه جزیره چونگکینگ سال 1900



سال 1998



سال 2004





شهد تیمپا 1956



سال 2005





یوکوهاما1978



سال 2006





سیاتل 1970



سال 2007





پاریس 1900



سال 2000





مکزیک 1950



سال 2006





سنگاپور 1974



سال 2004





هوستون 1960



سال 2007





بالتیمور 1900



سال 2007



|

نوشته شده در پنج شنبه 18 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


عكس هاي از كوچولوهاي نازنازي با كلاه هاي بافت

 

براي ديدن ادامه عكسها و دانلود روي اين عكس كليك كنيد

عكس هاي از كوچولوهاي نازنازي با كلاه هاي بافت

 



 

0-3 ماه یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند قهوه ای با گل های صورتی

قلاب دوزی فیروزه آبی شیرازه ، دست بند و یا شال گردن با دو گل و روابط 


 

 

 

قلاب دوزی سفید پیشانی بند ، دست بند و یا شال گردن با دو گل و روابط

 

12-24 ماه cloche سبز با گل های صورتی

0-3 ماه یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند گرم قهوهای مایل به زرد با نوار صورتی

نوزاد جن کلاه ارتش قهوهای مایل به زرد و راه راه زیتون

2T - 4T cloche خاکستری با گل puple

5T - Preteen خاکستری ، آبی و زرد یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند پسر روزنامه فروش خط راه راه

یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند نوزاد قهوهای مایل به زرد با نوار قرمز

6-12 ماه صورتی و سبز راه راه یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند

پایان عظیمی از فروش سال -- روابط پسر -- نسخه قابل چاپ انتخاب مورد علاقه شما -- عکس کامل سرپا نگه داشتن

جدید -- قرمز و آبی طاووس بوف کلاه خاج -- بزرگ عکاسی سرپا نگه داشتن

کلاه خاج با 3 لایه قابل جدا شدن گل -- طاووس ، سیب سبز ، زرد ، Sunburst ، تکان دهنده صورتی ، دیپ پرپل

جدید -- رز ابی خاج کلاه با جدا تکان دهنده گل های صورتی روزت Totz Hatz -- رنگ انتخاب شما

نیروی دریایی ، طلا ، دگرمن سیج ، قرمز -- کلاه خاج با Pom Pom

آماده به کشتی 6-12 ماه قلاب دوزی با گل یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند -- پوسته تخم مرغ ، بژ ، صورتی نقاشی با مداد رنگی ، گل رز صورتی

حجم 4 یا 5 دیزی یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند -- شکلات ، زرد. شما انتخاب رنگ.

آماده به کشتی 6-12 ماه قلاب دوزی با گل یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند -- شکلات ، صورتی نقاشی با مداد رنگی ، گل رز صورتی

آماده به کشتی 0-6 ماه یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند قلاب دوزی با گل -- نقاشی با مداد رنگی صورتی ، بنفش ، صورتی نقاشی با مداد رنگی

6-12 ماه قلاب دوزی با گل یکنوع عرقچین کوچک کهمحصلین برسر میگذارند -- بژ ، صورتی نقاشی با مداد رنگی ، بژ

 


|

نوشته شده در پنج شنبه 18 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


رکورد ها


نابینایی که می‌بیند

بن آندر وود، پسری است که در سه سالگی بینایی خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست داد، اما از همان کودکی یاد گرفت که چگونه بدون داشتن چشم هم می‌توان دید.
 

این پسر که اهل کالیفرنیاست، توانست با همسالان خود به مدرسه برود، بسکتبال بازی کرده و دوچرخه‌سواری کند. او توانست با تقویت حواس دیگر خود، از آنها برای دیدن اطرافش استفاده کند، مانند کاری که خفاش‌ها و دلفین‌ها برای دیدن انجام می‌دهند و در پزشکی اکو‌لوکیشن نامیده می‌شود. او با این کار، حتی پزشکان را هم متعجب کرد. او حتی قادر است تفاوت یک اتومبیل پارک شده با یک کامیون را بفهمد. بن یکی از برندگان برنامه بریتیش گات تلنت در سری اول است.

 

 

 

نوازندگی با بینی

کلار هاوز، زنی است که با توانایی منحصر به فرد خود توانست داوران بریتیش گات تلنت که برنامه‌ای درباره شگفت‌انگیز‌هاست را حیرت‌زده کرده و برنده سری پنجم این برنامه باشد.
 

او قادر است با بینی خود فلوت بنوازد، اما نه یکی، بلکه دو تا با هم و همزمان. او فلوت‌ها را در سوراخ بینی خود گذاشته و با دمیدن در آنها به زیبایی یک موسیقیدان آن را می‌نوازد. او حتی در زمان اجرای نمایش، از دهان خود برای نفس گرفتن نیز استفاده نمی‌کند و با بینی خود، هم نفس کشیده و هم فلوت می‌نوازد. نواختن هر دو فلوت آن قدر با هم هماهنگ است که گویا دو نفر همزمان و از روی یک نت آهنگ می‌نوازند.

 

 

 

نوازندگی با پا

لیو وی پسری 23 ساله و اهل پکن، با توانایی خاص خود در نواختن پیانو، آن هم با استفاده از پاهایش توانسته است شهرتی جهانی به دست آورد.
 

لیو در یک سانحه تصادف دو دست خود را از دست داد و از آن به بعد بود که تصمیم گرفت با استفاده از پاهای خود، کارهایش را انجام داده و به دیگران تکیه نکند. لیو تا به حال در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی شرکت کرده و از برندگان سری برنامه‌های بریتیش گات تلنت - مسابقه کشف استعداد - سال 2010 است. او از کودکی، پیانو می‌نواخت و به همین خاطر با اصول آن آشنا بود و تنها با چند ساعت تمرین در روز، هم اکنون در ردیف ماهرترین پیانیست‌های دنیا قرار گرفته است.

 

 

 

گوش‌های پرتوان

نیک هل، یکی دیگر از برندگان بریتیش گات تلنت در سال 2009 است.
 

گوش‌های نیک از قدرت عجیبی برخوردار است طوری که می‌توانند یک سطل حاوی وسایل سنگین را که به آنها آویزان شده، تاب بدهد. نکته جالب اینجاست که او، سطل را با زنجیر از لاله گوش‌هایش آویزان می‌کند و خود این زنجیر هم بسیار سنگین است، ولی تا به حال هیچ آسیبی به گوش‌هایش وارد نشده است. او در یکی دیگر از نمایش‌هایش مته‌ای را از بینی خود عبور داده و حتی از دو سوراخ بینی‌اش یک چوب‌لباسی را آویزان کرد، اما این دو نمایش به اندازه تاب دادن سطل، مورد توجه داوران قرار نگرفت.

 

 

 

سریعترین دونده بدون پای جهان

اسکار پیستوریوس، دونده‌ای اهل جنوب آفریقاست که بدون داشتن پا و با دو پای مصنوعی، هر 100 متر را در 21 ثانیه طی می‌کند و نامش به عنوان سریع‌ترین دونده بدون پا در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
 

او توانست در مسابقات پارا المپیک آتن، مدال طلای دو 200 متر و مدال برنز دو 100 متر را کسب کند. پاهای اسکار از بدو تولد از ساق به پایین دارای استخوان‌های کوچک و نازک بود که راه رفتن را برای او غیرممکن کرده بود و به همین خاطر والدینش ترجیح دادند تا پاهای او را قطع کرده و برای او دو پای مصنوعی بسازند. اسکار برای دویدن از دو پای مصنوعی از جنس فیبر کربن استفاده می‌کند.

 

 

 

مردی که بدن خود را از راکت تنیس رد می کند

کاپیتان فردو، لقبی است که به مرد انعطاف‌پذیر 32 ساله اهل لندن داده شده است.
 

فردو قادر است به راحتی تمام بدن خود را از داخل یک راکت تنیس رد کند. او ابتدا یک دست خود را از داخل راکت عبور می‌دهد و سپس سرش، شانه‌ها و دست دیگر، از آن به بعد دیگر کار ساده به نظر می‌رسد و او راکت را از پاهایش در می‌آورد. بعد از اینکه کاپیتان فردو در برنامه تلویزیونی بریتیش گات تلنت شرکت کرد و در فهرست برگزیدگان قرار گرفت، نام و توانایی او جهانی شد و از آنجا بود که بیشتر سیرک‌های محبوب از او تقاضای همکاری کردند. او از کودکی آکروبات آموخته و با تمرین توانسته بود بدن خود را انعطاف‌پذیر بکند.

 

 

 

بلعیدن و پس دادن ماهی زنده

استیو استار قادر است چیزهایی مانند سکه، لامپ، توپ بیلیارد و حتی ماهی گلی را بلعیده و پس از چند دقیقه، بدون اینکه به اجسام یا خودش آسیبی وارد شده باشد، آنها را از دهانش خارج کند.
 

استیو حتی ماهی را دوباره زنده تحویل می‌دهد و حتی خودش هم نمی‌داند چطور می‌تواند این کار را انجام دهد. این توانایی عجیب و غریب استیو، باعث شد تا در سال 1990 برنده سری برنامه‌های تلویزیونی بریتیش گات تلنت باشد. استیو در آوریل 2010 نیز در این برنامه شرکت کرد و با خوردن چندین سکه و انگشتر برلیان داور برنامه و پس دادن آنها پس از چند دقیقه، باعث حیرت تماشاچیان شد و این بار نیز تا مرحله نهایی پیش رفت.

 

 

 

مردی که در قالب یخی می خوابد

ویم هوف 48 ساله اهل هلند قادر به ماندن و حتی شنا کردن در میان یخ‌هایی است که می‌توانند یک انسان عادی را در عرض چند دقیقه منجمد کنند و همین امر، باعث شده تا به او لقب مرد یخی داده شود.
 

ویم مدت 20 سال است که هر بار با نشان دادن توانایی‌های مختلف خود در تحمل سرما، همه را شگفت زده کرده و تا به حال بارها رکوردهای مختلفی که شامل رکورد گینس نیز می‌شود، از خود بجا گذاشته است. ویم در آخرین رکورد خود، 45 دقیقه در ظرفی یخی با دمای 20 درجه زیر صفر ماند. او همچنین در فنلاند با شکستن یخ رودخانه، داخل آب رفته و 60 متر را شنا کرد.

 

 

 

مرد مغناطیسی

لئو تو لین اهل مالزی به خاطر داشتن توانایی در جذب اجسام فلزی، مرد مغناطیسی لقب گرفته است.
 

او قادر است اجسام فلزی از دو کیلوگرم تا حداکثر 36 کیلوگرم را با بدن خود جذب کند. توانایی او به قدری عجیب است که تا به حال دانشمندان و پزشکان بسیاری از دانشگاه‌های مالزی را حیرت‌زده کرده و  درباره  او به تحقیق پرداخته‌اند. نکته جالب اینجاست که دو پسر و دو نوه‌اش نیز از این توانایی برخوردارند. نیروی مغناطیس در بدن لئو آن قدر زیاد است که می‌تواند با استفاده از یک جسم فلزی چسبیده به بدنش، وزنی معادل سه آجر را روی آن نگه دارد.

 

 

 

35 سال بی‌خوابی

تای نگوک، پیرمرد 67 ساله ویتنامی است که به خاطر داشتن بیماری اینزامنیا – بی‌خوابی – 35 سال است که نخوابیده است.
 

او به خاطر یک تب شدید در سال 1937 به این بیماری دچار شد، اما در سلامت او تا به حال کوچک‌ترین اختلالی وارد نشده است. با اینکه بی‌خوابی او یک بیماری به حساب می‌آید، اما  باعث شده تا نام او به عنوان یکی از انسان‌های عجیب و با توانایی خارق‌العاده در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. تای با اینکه در روز به خاطر کار بسیار در مزرعه و پیاده روی‌های طولانی خسته می‌شود، اما باز هم خوابش نمی‌برد. از نظر او انسان، بدون خواب، مانند زمین بدون آب است.

 

 

 

مردی که با دندان قطار جابجا می کند

راتها کریشنان اهل هندوستان با داشتن قوی‌ترین دندان‌های دنیا توانسته است نام خود را در کتاب رکوردهای لیمکا به ثبت برساند.
 

او در آخرین رکوردزنی خود توانست تنها با دندان‌هایش و بدون کمک دست و پاهایش یک قطار هفت کابینه با وزن 300 تن را حدود سه متر بکشد. او در سال 2009 در برنامه بریتیش گات تلنت نیز شرکت کرد و توانست در فهرست برگزیدگان مرحله نهایی قرار گیرد اما موفق نشد برنده این برنامه باشد.

 

 

 

مردی که سوزن را در گوشت و پوست خود فرو می کند

تیم کریدلند قادر است بدون اینکه احساس درد داشته باشد، تعداد زیادی سوزن را در گوشت و پوست خود فرو کند و همین امر، باعث شده تا به او لقب پادشاه شکنجه داده شود.
 

همچنین نام دیگر تیم، جاسوزنی است. او از سال 1994 این کار را در سیرک بین‌المللی جیم رز آغاز کرد و کارش آن‌قدر جالب و منحصر به فرد بود که به سرعت شهرتی جهانی به دست آورد. تیم حتی قادر است تعداد زیادی سوزن خورده و تمام آنها را دوباره از دهان خود خارج کند. او قادر است روی سوزن‌ها راه برود، بخوابد و آنها را از بدن خود عبور دهد. نام تیم نیز در فهرست عجیب‌ترین‌های کتاب گینس قرار گرفته است.

 

 

 

مرد هندی هواپیما را با گوشهایش جابجا کرد

این مرد هندی قادر است با گوشهایش هواپیمای غول پیکری را جابجا کند.
 

مانجیت سینگ 57 ساله اهل هندوستان که تا به حال بیش از 30 رکورد در کتاب رکوردهای گینس و لیمکا ثبت کرده، دارای گوش‌ها و موهای پر قدرتی است که می‌تواند به وسیله آنها، اتومبیل، اتوبوس و حتی هواپیما را بکشد. او می‌تواند وزنه‌ای بیش از 85 کیلوگرم را با گوش‌هایش بلند کند. مانجیت در یکی از رکوردهایش، هواپیمایی با هشت تن وزن را به طول سه متر به وسیله گوش‌های خود کشید. گوش‌های مانجیت انعطاف‌پذیری خاصی دارند و می‌تواند آنها را به راحتی با گیره‌ای محکم به طناب ببندد. او به خاطر داشتن چنین قدرتی، مرد آهنین لقب گرفته است.

 

 

 

نوشتن با اشک چشم

رو آنتینگ چینی که هم اکنون 56 سال سن دارد، می‌تواند با آبی که از چشمانش بیرون می‌پاشد، روی یک کاغذ متنی بنویسد یا یک طرح ساده را نقاشی کند.
 

او در ابتدا آب را از بینی خود بالا کشیده و آن را با فشار فراوان، مانند اسپری از چشمان خود بیرون می‌پاشد. رو وقتی نه ساله بود، برای شنا به رودخانه رفت که ناگهان دچار گرفتگی پا شده و در آب فرو رفت و آب زیادی خورد. او پس از نجات یافتن، متوجه شد که آب از چشم او خارج می‌شود و از آنجا بود که به توانایی خود پی برد. اما رو تا 20 سالگی این توانایی را از همه پنهان می‌کرد. او می‌تواند آب را به فاصله سه متر بیرون بپاشد.

 

 

 

مردی که با گوش‌هایش بادکنک باد می کند

وی مینگ تنگ، مرد چینی 55 ساله دارای گوش‌هایی است که توانایی دمیدن دارند. در حدود 30 سال پیش مینگ تنگ متوجه شد که ازگوش‌هایش هم می‌تواند هوا را خارج کند؛ یعنی در واقع عمل بازدم را انجام دهد.
 

از آن به بعد بود که با انجام حرکات عجیب و غریب با گوش‌هایش همه را متعجب کرده و نام خود را در گینس ثبت کرد. مینگ تنگ در فستیوال بهاری چین توانست 20 شمع را با گوش‌هایش خاموش کند. همچنین او قادر است با نگه داشتن بینی و بیرون دادن هوا از گوش خود، حتی یک بادکنک را باد کند.

 

 

 

پلک‌هایی که با آن اتومبیل حرکت می کند

سونگ تائو اهل چین دارای پلک‌هایی بسیار قوی است که می‌توانند یک اتومبیل را به حرکت در آورند.
 

او توانسته است با این نیروی منحصر به فرد، نام خود را در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت کند. او طناب‌هایی را به اتومبیل متصل کرده و قلاب‌های آن را به پلک‌های پایینش وصل می‌کند و اتومبیل را به جلو می‌کشد. سونگ در یکی از رکوردهایش توانست یک اتومبیل را به اندازه دو متر جابه‌جا کند و در یکی دیگر از رکوردهایش، دو سطل پر از آب که هر کدام سه لیتر وزن داشت را با پلک‌هایش بلند کرد. با وجود فشار بیش از حدی که به چشم‌ها و پلک‌های سونگ وارد می‌شود اما تا به حال هیچ مشکلی برای او به وجود نیامده است.

 

 

 

 مردی که با حس ششم اجسام را جابجا می کند

میروسلاو ماگولا اهل مونیخ آلمان، توانایی عجیبی در جذب و حرکت دادن اجسام دارد و این کار را تنها با تمرکز کردن روی آنها انجام می‌دهد.
 

جالب اینجاست که برخی افراد با داشتن نیروی مغناطیس در بدن‌شان فقط می‌توانند اجسام فلزی را جذب کنند اما میروسلاو هر شیئی را می‌تواند با بدن خود جذب کند. میروسلاو از کودکی متوجه شد که می‌تواند با تمرکز کردن بر یک شیء آن را حرکت دهد و این کار آن‌قدر برایش جالب بود که تصمیم گرفت توانایی خود را افزایش دهد. او پس از مدتی متوجه شد که می‌تواند اجسام را از زمین بلند کرده یا به بدن خود بچسباند. او با شرکت در چند سری از برنامه‌های بیرتیش گات تلنت و انجام کارهای عجیب داوران و تماشاگران را حیرت‌زده کرده و برنده سال 2004 این برنامه شد.

 

 

 

 مردی که روی سرش ماشین نگه می دارد

جان ایوانس تا به حال 33 رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده و دو بار در برنامه بریتیش گات تلنت تا مرحله نهایی پیش رفته است.
 

جان می‌تواند سنگین‌ترین اجسام را بدون وارد ‌شدن  صدمه به گردن و کمرش روی سر خود به حالت تعادل نگه دارد. در رکوردهای او، نگه داشتن یک اتومبیل مینی کوپر، 98 پاکت شیر، 230 ظرف پر از آب و بشکه‌ای پر از هیزم‌های آتش زده را می‌توان مشاهده کرد که تمام این موارد صدها کیلوگرم وزن داشتند. قدرت سر و گردن جان آن قدر زیاد است که می‌تواند بدون کوچک‌ترین حرکتی، اجسام را ثابت نگه داشته و حتی با آنها راه برود.

 


|

نوشته شده در سه شنبه 16 فروردين 1390برچسب:,

توسط کیامرث فتحی هفشجانی| لينك ثابت |


موضوعات
  

لينك دوستان
 » ترول +7 » شهر من هفشجان » مکتب الزهرا » مهدی محمدزاده » کیت اگزوز » زنون قوی » چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تفریحی و آدرس fathi.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

تير 1393
خرداد 1393
خرداد 1392
آذر 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
تير 1390
خرداد 1390
ارديبهشت 1390
فروردين 1390
اسفند 1389
بهمن 1389

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب